Apurahat
Sairaanhoitajien koulutussäätiö (SHKS) tukee hoitotieteellistä tutkimusta sekä hoitotyön ja sen koulutuksen näyttöön perustuvaa kehittämistä jakamalla apurahoja
post doc -vaiheen tutkijoille ja/tai heidän johtamalleen tutkimusryhmälle (enintään 5 aktiivista tutkijavuotta väitöskirjan valmistumisen jälkeen)
väitöskirjan tekijöille ja
hoitotyön ja sen koulutuksen näyttöön perustuviin kehittämishankkeisiin.
Apurahaa haetaan sähköisen apurahajärjestelmän kautta. Apurahan hakuaika ilmoitetaan vuosittain säätiön www-sivuilla ja Tiedejatutkimus.fi -tietokannassa.
Apurahaa hakija voi hakea itselleen tai organisaatiolle. Itselle haettu ja myönnetty apuraha maksetaan saajan omalle pankkitilille ja saajalla on vastuu apurahan käytöstä ja siihen liittyvistä velvoitteista. Mikäli hän maksaa apurahasta palkkaa tutkimusryhmän muille jäsenille, hän on itse vastuussa tavanomaisista työnantajavelvoitteista.
Apurahan hakija voi hakea rahoitusta myös organisaatiolleen, jolloin hänen vastuullaan on selvittää organisaation apurahakäytännöt. Yleensä kyseessä on organisaatio, jossa hakijalla on työ- tai tutkimussopimus. Organisaatiolle haettu apuraha maksetaan hakijan ilmoittamalle organisaation tilille ja tällöin organisaatio osaltaan vastaa apurahan käyttöön liittyvistä velvoitteista. Organisaatio vastaa myös apurahalla palkattavien tutkimusryhmän jäsenten tavanomaisista työnantajavelvoitteista (ennakonpidätykset, sivukulut).
Apuraha tulee käyttää siihen tarkoitukseen, mihin se on myönnetty. Apurahan saaneiden tulee raportoida apurahan käyttö sähköiseen apurahajärjestelmään hakuvuotta seuraavan vuoden lokakuun loppuun mennessä. Apurahan käytöstä on raportoitava määräajan puitteissa suoraan sähköiseen apurahajärjestelmään.
Myönteisen päätöksen saaneiden hakemukset säilytetään kirjanpitosäännösten edellyttämän 10 vuoden ajan järjestelmässä. Muiden hakijoiden tiedot poistetaan apurahapäätösten toimeenpanon jälkeen, viimeistään haettavana olleen apurahakauden tammikuussa. Apurahakausi on kalenterivuosi, jolle apuraha on myönnetty.
Säätiön hallitus päättää vuosittain apurahahaun ajankohdasta, ohjeista ja kriteereistä.
Vuodelle 2026 jaettavien apurahojen haku on avoinna 1.8-31.8.2025.
Hakuohjeista järjestetään live-webinaari Teams-yhteydellä
elokuun alkupuolella. Tarkempi aika ilmoitetaan tässä myöhemmin.
Sähköiseen apurahajärjestelmään kirjaudutaan sähköpostiosoitteella, josta muodostuu käyttäjätunnus järjestelmään. Hakijan tulee ehdottomasti käyttää omaa, henkilökohtaista sähköpostiosoitetta, ei opiskelu- tai työsähköpostiosoitetta. KIRJAUDU TÄSTÄ apurahajärjestelmään.
Verottajan ohje 3.6.2025 Apurahat Huomaa tarvittaessa myös ohje työryhmälle myönnetystä apurahasta
Apurahan saajan sosiaali- ja eläketurva MELAn ohje